zaterdag 4 februari 2012

Perth holiday and back to school!



Wow! Ga er maar even lekker voor zitten, thee'tje erbij.. Ik heb weer heel wat te vertellen haha!







 9 januari ben ik vertrokken naar Perth om twee weekjes met familie door te brengen. Ik zal het even proberen kort uit te leggen: Mijn moeders  neefje en nichtje wonen in Perth met hun gezin en toen kwamen mijn moeders oom en tante ook nog over. 
Beetje ingewikkeld allemaal.. maar het is dus familie dat ik op ben wezen zoeken!

In die twee weken hebben we allemaal leuke dingen gedaan! Ik heb de twee weekjes bij Femke (mama’s nicht),Terry en hun 3 kinderen (Daniel, Tara, Cameron) gelogeerd, zij wonen heerlijk in Rockingham. De kinderen kunnen alle drie Nederlands verstaan en ook redelijk goed spreken!
Femke en ik! 

View from Kings Park




Daniel, Esther, Cameron en Tara
Vanuit Rockingham ben je binnen een half uur met de trein in Perth City en het strand is nog geen 10 minuten fietsen. We zijn dus uiteraard in Perth city geweest en met een ferry de rivier over geweest. Ook zijn we naar Kings Park geweest waarvan je heel mooi uit kijkt over de stad. 
Kings Park is de meest bezochte destination in Western Australia dus dat heb ik wel mooi weer gezien. The total area of the park is 400.6 hectares  dus ik heb het uiteraard niet HELEMAAL gezien maar het was heel mooi!



Kings Park


Lekker warrruuum

Perth City
Bell tower Perth


black swan, symbol of Australia!
Uitzicht vanaf Kings Park
















Oliebollehh!




Het was heel fijn om lekker Nederlands te kunnen praten, EN eten! Ze hebben me lekker verwend met oliebollen, kroketten, hagelslag, appelstroop, speculaasjes, koffiekoeken, pannenkoeken, noem maar op! Het was vaak tussen de 35 en 40 graden dus we zijn bijna iedere dag wel naar het strand geweest, soms wel 2 keer op een dag! Ook zijn we twee keer naar een buitenzwembad geweest waar we ook een bbq hebben gehad.

Baiden, Tara, Lance, Esther, Daniel. en Cameron


Ook zijn we naar verschillende stadjes in de buurt geweest, een daarvan was Freemantle. Freemantle is een wat ouder stadje in de buurt van Rockingham. Omdat het wat ouder en gezellig is, is het ook toeristisch en zijn er veel leuke winkeltjes en clubs. We zijn daar een dagje met zijn allen heen geweest om naar de markt te gaan en het stadje te zien. Later zijn Femke en ik samen nog een keer terug geweest omdat we het zo leuk vonden!


Freemantle markets

Markets

Dolfijn!
Bijna iedere dag hadden we wel een volle planning en zo niet dan hielden de kinderen mij wel bezig. Tara was helemaal into doing make up dus we hebben elkaar lekker vol zitten plamuren. Ook zijn we een keer een middagje wezen op-shoppen (opportunity shopping, tweedehands winkels), dat vond ze ook een geweldige ‘girls day out’.
Een lekkere family holiday dus!

Halverwege de vakantie ben ik met Femke, Tara en Cameron naar Penguin Island geweest. Penguin Island was echt amazing! We moesten 5 minuutjes met de ferry over naar het eiland, vanaf de boot konden we dolfijnen zien zwemmen waarvan er later een heel dichtbij kwam! We zijn toen eerst een rondje om het eiland heen gelopen (het is niet zo groot). Tijdens het lopen hebben we al heel wat wilde pinqguins gezien en allerlei soorten andere vogels. Ik had een ferry geboekt om ook naar seal island te gaan, en omdat de boot niet volgeboekt was mocht de rest ook mee! Uitstappen konden we op seal island niet omdat er allemaal sea lions op het strand lagen. Gelukkig kwamen we heel dichtbij met de ferry! Ik heb super veel mooie foto’s gemaakt op het eiland. Mijn blog doet de foto’s niet echt justice. Ze zijn veel mooier in het groot haha!


Most beautiful water!

Sea Lion


With Cameron and Tara


Kleinste pinguin soort ter wereld, jaja!



Stelletje POSERS

Jonge pelican chicks

ehh, voor in een reisgids?
Flying pelican


Zo, dat waren even wat fotos he, ik kon niet kiezen dus toen dacht ik.. ach waarom niet een hele reut? Ik heb duizenden, ja inderdaad, duizenden fotos gemaakt in 2 weken tijd..  

Schelpjes zoeken op het strand - aan de koffie met tante Laura en Femke
Later kwamen Oom Jan en Tante Laura overvliegen. Toen zag ik Jan-Willem en Mischa (mama’s neefje en zijn vrouw) ook weer met hun kinderen Lance en Baiden. We hebben toen bij Jan-Willem en Mischa thuis een lekkere bbq gehad en in het zwembad gespeeld. Al de kinderen zijn helemaal dol op hun opa en oma en daar hebben we dan ook veel tijd mee doorgebracht. Stukken fietsen, naar het strand, schelpjes zoeken, Australian open kijken op tv EN gek doen!



JUMP met de hele familie

In de twee weken dat ik er was had Daniel zijn eerste basketbal wedstrijd, daar zijn we met zijn allen wezen kijken! Daniels team had gewonnen en hij was ook nog eens topscoorder!

Nu we het over sport hebben.. 
De eerste dag dat ik er was hebben ze me rondgereden en wat leuke plekken laten zien. Op het strand dat ze lieten zien stond een busje waar je surfboards kon huren en lessen kon nemen. We hebben toen een kaartje meegenomen en later de vakantie hebben we een mailtje gestuurd en heb ik een surfles genomen!
Het was suuper leuk om te doen en het ging eigenlijk best wel goed! Uiteindelijk heb ik ongeveer 2 uur op mijn surfboard gestaan. Gelukkig was Femke er om mooie foto’s te maken! De dag erna ontdekte ik ineens wat blauwe plekken en was ik toch wel een beetje sore. Maar het was het het allemaal waard!







Ik vond het toch wel heel jammer om weg te gaan na twee weken. Niet alleen omdat ik zo verwend ben hoor, ik voelde me zo thuis en we hebben heel wat leuke dingen gedaan (teveel om allemaal op te noemen).   
Met de kids spelen zorgde ervoor dat ik vaak om 9 uur al op mijn nest lag, maar was ook gezellig! Dat wordt dus zo snel mogelijk geld sparen als ik weer in Nederland ben om ze weer op te zoeken. Raar idee dat het zo lang duurt voordat ik ze weer zie! Perth zelf is misschien niet groot, maar heeeel mooi! 









In de twee weken dat ik in Perth was heeft het maar 1 keer geregend en was het steeds rond de 40 graden. Toen ik met het vliegtuig in Brisbane aan kwam (na 4,5 uur!) was het helemaal bewolkt en waren er overstromingen. Het ‘dorpje’ waar ik woon heeft een grote rivier en door alle regen was de rivier helemaal overstroomd en waren er een aantal wegen afgesloten. Gelukkig was dat het ergste en is het gauw opgehouden met regenen!

26 januari was het Australia Day. Een dag waarin ze in Australia de onafhankelijkheid vieren.
(Als je het precies wil weten:  To commemorate the landing of the First Fleet in Sydney Cove on January 26th, 1788, 209 years ago. It was originally called "First Landing Day")
Normaal gesproken wordt dat vooral op het strand gevierd maar omdat het weer zo slecht was ben ik naar een vriendin geweest waar we een bbq en ‘s avonds een feestje hebben gehad. Tijdens de buien gingen we naar binnen en als het zonnetje weer doorkwam lagen we lekker in het zwembad. Alsnog een super leuke Australia day met mijn aussie vrienden dus!


STRAYA DAY

Jammer genoeg was toen de vakantie afgelopen en moest ik weer naar school.. Haha nee school is hartstikke leuk! Ik heb dit jaar een paar andere vakken, ik heb gekozen voor dans, drama, gym, gezondheid, engels en wiskunde. Ik ben dus lekker veel bezig op school en heb vakken gekozen waarvan ik wist dat vriendinnen die vakken ook deden. De pauzes zijn ook hartstikke gezellig dus ik ben blij dat ik zo makkelijk weer mee stroom met een nieuwe groep mensen. Helaas is er dit jaar weer geen volleyball team dus kan ik NOG niet mee volleyballen. Gelukkig heb ik iedere dag wel gym of dans dus blijf ik hopelijk daardoor een beetje fit!
Drama gaat hartstikke goed op school en de docent had gevraagd of ik mee wou spleen in de musical. Ik helemaaaal enthousiast, en toen bleek dat de musical wordt uitgevoerd vanaf 31 mei tot 6 juni.. Beetje jammer aangezien ik op 31 mei vertrek.
We hebben nu afgesproken dat ik na school mee help met repeteren, décor opzetten en dansjes verzinnen. Hartstikke gezellig!

In de weekeinden, op mijn vrije dinsdagen en na schooltijd spreek ik nog vooral af met vrienden van vorig jaar. Dit weekend heb ik er weer een leuke NERD party opzitten. En vorig weekend hadden we een Girls night at a friends place.
NERD party

Ik ben nu al over de helft van mijn stay in Australia en de tijd gaat veelste snel.. Natuurlijk wil ik jullie allemaal weer zien, maar het is nog minder dan 4 maanden en dan begint het normale leventje weer! Ook beetje raar om te zien dat een van mijn beste vriendinnen weer in Nederland is na een half jaar awesome America en ik haar pas in 4 maanden zie!

Toedeledokie from still freaking amazing Australia!
Oh en peoples, ook reageren op mijn blog he.. vinnik leuk! 
-xxx- 

Alle kids!

4 opmerkingen:

Sophie Fleur Jongebloed zei

Wees niet bang pop, Australië is misschien groot, spannend en nieuw. Maar ik kan uit ervaring spreken, dat het kleine Amsterdam stiekem véél groter is als dat joekel land waar jij nu verblijft. Niks gewoons aan dus! Als aankomend student staat je nog veel meer te wachten. Het is iedere maand een zoektocht naar geld, waar ik bijna een spelletje van maak: zorgverzekering, fooi, salaris, stufi, broekzak.. BINGO! Naar onderdak, zo ben ik laatst bijna vermoord door een bloempot die vanaf een vierde etage naar beneden werd gegooid omdat ik de kamer, die de donker-witte-man in het ghetto van Amsterdam, toch niet zag zitten. En als je dan eindelijk onderdak hebt gevonden begint het nieuwe avontuur: puzzelen! 'Als ik nou mijn tweepersoonsbed door midden zaag? en mijn schoenen aan touwtjes aan het plafond hang.. dan past mijn bank nog wel aan de muur.' Laat staan het studeren zelf. Het is een groot stikkend complot, waarbij je denkt dat je tijd hebt om af te spreken en veel wijn (oke, voornamelijk het zwaardere geschut) te drinken totdat je erachter komt dat je eigenlijk -ja dat valse, beruchte nog stinkendere woord- een boek van 500 pagina's voor morgen had moeten lezen. En alsof het niet spannender (en erger) kan worden: T-E-N-T-A-M-E-N-S. U hoort het goed mevrouw van der Heijden. Geen docenten, toetsen, drama, muziek, mentoren maar professoren, tutoren, colleges en T-E-N-T-A-M-E-N-S. Ze verslinden je in je slaap en overdag laten ze je verdrinken in de het zwarte meer der lavazza-koffie. Maar wees gerust, in barre tijden maak je de beste vrienden. Verdrinken met zijn tweeën is stiekem zelfs leuk. Vooral als je vriendinnetje een abonnement heeft op de zwarte waterval genaamd Coffee Company. Enfin, ik hoop dat je het onderste uit de australische aboriginal grond haalt (neem een pigmentje voor me mee, wil je, gaan we samen verf maken, ik weet nu hoe het moet!) en geniet totdat je kaak zeer doet van het glimlachen. Maar wees ook blij als de dag daar is en je weer terug mag naar dit fijne gehuchtje op de aardbol. Daar waar het ook spannend is en waar mensen hun facebook in de gaten houden om te zien of hun geliefde esther al weer nieuwe foto's heeft geplaatst, maar stiekem het meisje zelf weer kunnen knuffelen. Want foto's zijn leuk maar zoals vasari (een beetje) zegt: poezelig vleesch in den handen is vele malen fijner. Amen. (ik moet verplicht de bijbel gaan lezen, dus ik oefen alvast)

Willeke zei

Amazing freaking blogpost Ezzie! Great!
Ik kan een paar foto's niet zien, moeten we nog effies zien op te lossen.
Vind jij ook niet dat Fleur ook maar eens een weblog moet beginnen....

Conny zei

Die foto's zie ik ook niet, maar een leuke blog weer en ja, Fleur, jij moet ook maar eens beginnen. Heb er erg om moeten lachen!

zitadieinhetboekwil zei

MOOIE FOTO'S! jonge, ik ben echt jaloers! jou blogs zijn altijd superleuk om te lezen!